Objawy:
Użytkownik zaobserwował podejrzane zachowanie komputera, po zalogowaniu do systemu operacyjnego: - nie można uruchomić programów narzędziowych: menadżera zadań, edytora rejestru, nie działa także wiersz poleceń. Po uruchomieniu wskazanych programów nie pojawiają się żadne komunikaty o błędach , przy niektórych próbach uruchomienia, okno programu pojawia się na bardzo krótką chwilę i znika. - nie można połączyć się z niektórymi stronami WWW, inne strony są dostępne. Występuje problem połączenia ze stronami: www.microsoft.com, www.grisoft.com, www.kaspersky.com, www.mcafee.com, www.pamdasoftware.com, www.trendmicro.com, www.symantec.com, pojawia się wówczas komunikat – nie można znaleźć serwera. Klient zauważył, że wywołanie polecenia ping na powyższe adresy daje poprawną odpowiedź z adresu 127.0.0.1 nawet w wypadku całkowitego odłączenia komputera od sieci i jego ponownego uruchomienia.
Informacja dodatkowe przekazane przez klienta:
- naprawa ma być wykonana u klienta, a nie w serwisie - komputer na co dzień jest wykorzystywany w sekretariacie małej firmy i jest podłączony do Internetu przez sieć lokalną - na komputerze działa system operacyjny Windows 2000 lub XP - po uruchomieniu komputera, użytkownik może zalogować się do systemu operacyjnego na swoje konto - z serwisowanego komputera korzysta jedna osoba, logująca się na prywatne konto lokalne (nazwa konta: sekretariat) - komputer nie jest podłączony do domeny Active Directory - prywatne konto użytkownika ma uprawnienia grupy Administratorzy, chronione jest hasłem: qwertyuiop - lokalne konto Administrator chronione jest hasłem :asdfghjkl - na dysku komputera utworzona jest jedna partycja na cały obszar dysku, z systemem plików NTFS - na dysku zainstalowany jest pakiet biurowy - na pulpicie i w folderze Moje dokumenty użytkownik komputera przechowuje swoje dokumenty - użytkownik korzysta z program pocztowego Outlook Express - konfiguracja programów, wszystkie dane i dokumenty muszą zostać zachowane
I. Temat pracy: Projekt związany z usunięciem usterki w systemie komputerowym
II. Założenia (objawy) - naprawa ma być wykonana u klienta, a nie w serwisie - konfiguracja programów, wszystkie dane i dokumenty muszą zostać zachowane - nie można uruchomić programów narzędziowych: menadżera zadań, edytora rejestru, nie działa także wiersz poleceń. - nie można połączyć się z niektórymi stronami WWW, inne strony są dostępne.
III. Lista prawdopodobnych przyczyn usterki komputera. - zainfekowany system komputerowy wirusami - nie prawidłowe ustawienia przeglądarki internetowej - nie prawidłowe wpisy w pliku „hosts” - nie prawidłowe otwieranie załączników do poczty
IV. Wykaz działań związanych ze zlokalizowaniem i usunięciem usterki komputerowej. - zainstalowanie programu antywirusowego - aktualizacja bazy programu antywirusowego - skanowanie systemu komputerowego programem antywirusowym - zmiana ustawień przeglądarki internetowej - zmiana w pliku „hosts” - kontrola rejestru (wyłączenie programów i usług szkodliwych dla prawidłowego działania systemu…..
V. Wskazania dla użytkownika systemu. - wykonanie aktualizacji systemu operacyjnego - zainstalowanie „Freeware” - zainstalowanie programu antywirusowego - załączenie programu antywirusowego w tryb monitora - aktualizacja programu antywirusowego - załączenie automatycznej aktualizacji programu antywirusowego - założenie profili użytkowników - inne wskazania
VI. Rejestr kolejno wykonywanych czynności. - uruchomienie komputera w celu zdiagnozowania usterek - uruchomienie komputera w trybie awaryjnym - kontrola rejestru systemu - instalacja programu antywirusowego - aktualizacja baz wirusów - sprawdzenie i usunięcie wszystkich wirusów z systemu - zmiana ustawień przeglądarki - zmiana wpisów „hosts”
VII. Ocena poprawności po usunięciu usterki. - usunięte zostały wszystkie wirusy - usunięte zostały wszystkie zmiany w pliku „hosts” wpisanych przez wirusa - uruchamiają się wszystkie programy narzędziowe - poprawnie są wyświetlane strony internetowe
VIII. Czytelność
1. Tytuł pracy egzaminacyjnej 0-2 pkt. Tytuł zawiera informację o zawartości projektu realizacji i zakresie prac do wykonania, tj. - o lokalizacji i usunięciu usterki lub związane z naprawą komputera (systemu komputerowego) 1 pkt. - o zabezpieczeniu komputera 1pkt.
2. Założenia 0-3 pkt W założeniach są wypisane informacje niezbędne do rozwiązania zadania tj. - naprawa u klienta 1 pkt. - naprawa bez reinstalacji systemu 1 pkt. - podanie objawów usterki komputera 1 pkt.
3. Lista prawdopodobnych przyczyn usterki systemu komputerowego na podstawie opisów objawów 0-6 pkt. Lista zawiera prawdopodobne przyczyny usterki systemu tj. - system jest zainfekowany szkodliwymi programami typu wirus 2 pkt. - system jest zainfekowany szkodliwymi programami typu spyware 2 pkt. - inne prawdopodobne przyczyny 0-2 pkt. - dysk jest mocno pofragmentowany - przy starcie systemu uruchamia się dużo programów - brak aktualizacji systemu - brak oprogramowania antywirusowego i spyware - praca na koncie z uprawnieniami grupy Administratorzy po 1 pkt za jedną wymienioną wyżej iną prawdopodobną przyczynę (maksymalnie 2 pkt.)
4. Wykaz działań związanych ze zlokalizowaniem i usunięciem usterki oraz z zabezpieczenieum systemu komputerowego z uwzględnieniem wykazu oprogramowania. 0-20 pkt. Wykaz zawiera wymagane działania związane ze zlokalizowaniem i usunieciem usterki systemu komputerowego z zakresu: - wstępnej diagnozy usterki komputerowej pkt. 1 - uruchomienia komputeraw trybie awaryjnym pkt. 1 - kontroli rejestru systemu (wyłączenie programów i usług szkodliwych dla prawidłowego działania systemu, automatycznie uruchamianych w czasie normalnego startu systemu) pkt. 1 - zainstalowanie programu antywirusowego (uwaga: jeżeli w pracy jest mowa o aktualizacji, wykorzystaniu programu antywirusowego, wówczas należy przypuszczać, że program antywirusowy zostanie zainstalowany) 1 pkt. - aktualizacja baz programu antywirusowego 1 pkt. - sprawdzenie i usunięcie z sysytmu komputerowego wszystkich szkodliwych programów typu wirusy za pomocą skanera antywirusowego 1 pkt. - zainstalowanie programu antyspyware (uwaga: jeżeli w pracy jest mowa o aktualizacji, wykorzystaniu programu antyspyware wówczas należy przypuszczać iż program antyspyware zostanie zainstalowany) 1pkt. - aktualizację baz programu antyspyware 1 pkt. - sprawdzenie i usunięcie z systemu wszystkich szkodliwych programów za pomocą programu antyspyware 1 pkt. - wykonanie pełnej aktualizacji systemu 2 pkt. lub po 1 punkcie za: - zainstalowanie zbiorczego pakietu uaktualnień Service Pack 2 - zainstalowanie dostępnych poprawek hotfix lub aktualizację z internetu - włączenie (skonfigurowanie) automatycznej aktualizacji systemu 1 pkt. - włączenie skonfigurowanie) zapory połączenia internetowego 1 pkt. - działania związane z programem antywirusowym i antyspyware: 0-2 pkt. - załaczenie automatycznej aktualizacji bazy programów antywirusowych - załaczenie automatycznej aktualizacji programu antyspyware - załączenie automatycznej ochrony programu antywirusowego (monitor) - załączenie automatycznej ochrony programu antyspyware (monitor) po jednym punkcie za wymienione wyżej działania zwiazane z programami antywirusowym i antyspyware (maksymalnie 2 punkty) - inne działania 0-2 pkt. - kontrola ustawień BIOS - sprawdzenie czy wszystkie urzadzenia są zainstalowane i działąją poprawnie - w razie potrzeby zainstalowanie i skonfigurowanie urządzeń - sprawdzenie poprawności działąnia systemu po naprawie - wykonanie defragmentacji dysku - zmiana ustawień pamięci wirtualnej, ustawienie stałęj wielkości dla pliku stronicowania - zmiana uprawnień konta z ustawień administratora na ustawienia użytkownika po jednym punkcie za wyżej wymienione działąnia (maksymalnie 2 pkt.) w wykazie uwzględniono programy: 0-3 pkt. - program antywirusowy - program antyspyware - regedit lub msconfig - defragmentator dysków po 1 punkcie za uwzglęndnienie jednego wyżej wymienionegoprogramu ( maksymalnie 3 punkty)
5. Wskazania dla użytkownika systemu dotyczące bezpiecznego korzystania z komputera podłączonego do Internetu Wskazania zawierają wymagane działania dotyczące bezpiecznego korzystania z komputera podłączonego do Internetu w tym wskazania dotyczace: 0-8 pkt. - załączenie systemowej zapory połączenia internetowego lub w systemie musi działać inny prgram typu firewall 1 pkt. - aktualizacja systemu 1 pkt. - zainstalowania programu antywirusowego (uwaga: jeżeli w pracy jest mowa o aktualizacji, wykorzystaniu programu antywirusowego, wówczas należy przypuszczać, że program antywirusowy zostanie zainstalowany) 1 pkt. - aktualizacja bazy programu antywirusowego 1 pkt. - zainstalowania programu antyspyware chyba, że program antywirusowy udostepnia taką funkcję (uwaga: jeżeli w pracy jest mowa o aktualizacji, wykorzystaniu programu antyspyware wówczas należy przypuszczać iż program antyspyware zostanie zainstalowany 1 pkt. - załączniki do poczty elektronicznej można otwierać jedynie wtedy, gdy jesteśmy pewni od jakiego nadawcy pochodzą 1 pkt. - należy korzystać z konta użytkownika bez uprawnień administratorskich 1 pkt. - inne wskazania 1 pkt. - zmiana przeglądarki na bardziej bezpieczną - podczas korzystania z przegladarki nalezy świadomie odpowiadać na komunikaty o zabezpieczeniach - wykonywanie kopi zapasowych - unikanie niebezpiecznych stron - załączenie programu antywirusowego w tryb monitora (załączenie automatycznej ochrony) 1 punkt za jedno wymienione wyżej inne wskazanie
6 Dokumentacja w wykonania prac 0-17 pkt. Rejestr kolejno wykonywanych czynności podczas lokalizowania i usuwania usterki oraz zabezpieczania systemu Rejestr zawiera czynności niezbedne do wykonywania w celu zlokalizowania i usunięciu usterki oraz zabezpieczenia systemu w tym wskazania dotyczace: - wstepnej diagnozy usterek 1 pkt. - uruchomienia komputera w trybie awaryjnym 1 pkt. - kontroli rejestru (wyłączenie oprogramowania i usług szkodliwych dla prawidłowego działania systemu automatycznie uruchamianych w czasie normalnego startu systemu 1 pkt. - aktualizacji baz programu antywirusowego 1 pkt. - sprawdzenie i usunięcie z systemu wszystkich wirusów za pomocą skanera antywirusowego 1 pkt. - instalację programu antyspyware z aktualna bazą (uwaga jw.) 1 pkt. - sprawdzenie i usunięcie innych programów szkodliwych za pomoca programu antyspyware 1pkt. - wykonania pełnej aktualizacji systemu 2 punkty lub po 1 punkcie za: - zainstalowanie zbiorczego pakietu uaktualnień Service Pack 2 - zainstalowanie poprawek typu HotFix (innych aktualizacji) - załączenie aktualizacji systemu 1pkt. - załączenie zapory połączenia internetowego 1pkt. - załączenie aktualizacji bazy programów antywirusowych 1pkt. - załączenie automatycznej ochrony programu antywirusowego (monitor) 1pkt. - załączenie aktualizacji programu antyspyware 1pkt. - załączenie automatycznej ochrony programy antyspyware (monitor) 1 pkt. - inne wskazania - przywrócenie domyślnych ustawień BIOSu - sprawdzenie czy wszystkie urządzenia są zainstalowane i działają poprawnie , w razie potzreby zainstalowanie i skonfigurowanie urządzeń - sprawdzenie poprawności działania systemu po naprawie - zmianę uprawnień konta z uprawnień administracyjnych na uprawnienia ograniczone - 1 punkt za jedno wymienione wyżej inne wskazanie
7. Praca jako całość 0-4 pkt. - o przejrzystej strukturze 1pkt. - logicznie uporządkowana 1pkt. - poprawna terminologicznie i merytorycznie 1pkt. - czytelna i estetyczna 1pkt.
|